Egy 2012-es, Romániában forgatott francia-belga televíziós produkcióról van szó. Ez önmagában még nem volt elég ahhoz, hogy felkeltse az érdeklődésemet, de amikor megtudtam, hogy ez az 1981-es, animált kanadai alkotás egyfajta európai kiegészítése, továbbgondolása, követni kezdtem, és nem bántam meg.
A
Metal Hurlant Chronicles hat epizódja
összesen hét különálló SF/fantasy történetet mesél el, melyeket – a főcímen túl
– leginkább a cseppet sem vidám atmoszféra kapcsol össze, meg az, hogy
valamennyi epizód hatásos/sokkoló, csattanószerű (vagy csupán annak szánt) lezárással
ér véget. A látványvilágra nemigen lehet panasz – sőt, az alkotók helyenként
még felül is múlják a televíziós munkáktól e téren elvárható szintet –, nézzük
tehát, mit tartogatnak az egyes epizódok. (Mivel a magyar változatban nem
közlik az epizódok címeit, az angol verzióknál maradok.)
King’s
Crown
A
nyitó részben egy meg nem nevezett ország trónjáért, s a koronáért folytatott
párviadalba csöppenünk: kigyúrt macsók csépelik egymást több fegyverrel,
változó felállásban. Középkori miliő ide vagy oda, a hangulat erőteljesen a
filléres akciófilmekére emlékeztet (az egyik mellékszereplő pld. Michael Jai
White - vajh melyik edzett néző emlékszik mondjuk a Vitathatatlan
második részére, amiben ő volt a főhős?), de semmi baj, azt is lehet szeretni,
igazából nem indul rosszul a dolog.
Aztán
kiderül: a rendező az összecsapások bemutatása közben nyakra-főre
lassítja, majd kimerevíti a képeket, miáltal a stílus kissé modorossá válik, a
jelenetek pedig szaggatottak, darabosak lesznek. Az akciók kedvelői
bosszankodhatnak (a francnak kellenek ide ilyen manírok!?); ami pedig az egyéb,
az érdeklődés felkeltésére hivatott elemeket illeti, egyedül a feudális
környezet, és az idő közben bemutatkozó csúcstechnika kontrasztjának
feloldásától várhatnánk némi izgalmat – csakhogy az elénk tárt magyarázat
túlságosan egyszerű. Így leginkább a legvégére hagyott fordulat miatt hathat az
epizód – de az csupán egyetlen (gonosz) ötlet, ami nem elég erős ahhoz, hogy az
előző húsz percet is „elvigye”. Erős közepes kezdést láthatunk tehát.
Shelter
Me
A
fantasy/sci-fi közeg után az urbánus/posztapokaliptikus közeljövőben járunk, egy földalatti
atombunkerben. Itt ébred egy fiatal
lány, s az őt megmentő férfi – aki egyébiránt a szomszédjuk volt, s akire a
lány apja mindig is neheztelt – elmagyarázza neki, hogy odafent kitört a
háború: ledobták a bombákat, úgyhogy – tetszik, nem teszik – egymás mellett
kell tölteniük az elkövetkező időszakot. Ismerős, már-már közhelyes
SF-alaphelyzet, s a néző – döntő fordulatot sejtve – azonmód spekulálni kezd,
mi lehet az. Valójában nem is tört ki a háború, csupán az állam vezeti félre
saját polgárait, önnön hatalmának megerősítése végett (mintha csak valamelyik
Philip K. Dick-novellába csöppentünk volna)? Vagy az egész mögött a férfi mesterkedése
áll, ő manipulálta a híreket vagy az eseményeket, hogy megszerezhesse magának a
fiatal teremtést? (Valami ilyesmi történt a 24
második évadában Jack Bauer lányával is, nemde?) Igen, a férfi csakugyan gyanúsan viselkedik,
a néző immár biztos benne: a lány apja annak idején nem ok nélkül szerette
volna távol tartani gyermekét ettől az alaktól…
Az
alkotóknak csaknem végig sikerül fenntartaniuk a bizonytalanságot; míg a
cselekmény helyszínéül szolgáló zárt tér önmagában is feszültséget generál. Az
epizód azonban a néző elvárásai, és a végül felkínált magyarázat között mutatkozó
kontraszt miatt lehet igazán hatásos: ha a befogadó menet közben nem hibázott
rá (s miért is tette volna?), mi lesz a vége, alighanem meglepődik a lezáráson.
Így ez (lehet) az egyik legjobb, legdrámaibb rész a sorozatban!
Red
Light/Cold Hard Facts
A
harmadik részbe két különálló történetet – pontosabban: történet-torzót – „sikerült”
belepasszírozni; miáltal erőteljesen széteső, darabos hatást kelt. Az első
fragmentumban egy fogoly törekszik már-már mániákusan arra, hogy kijusson a
cellájából; a másodikban pedig egy régen lefagyasztott, s most ismét „életre
hívott” férfi sorsát követhetjük nyomon.
Az
előbbi számomra nem kínált több újdonságot, mint amennyivel egy űrháborús
számítógépes játék szolgálhat, az utóbbi pedig nem sokkal árnyalta mindazt, amit
a totalitárius társadalom és az egyén viszonyáról tudhatunk. Tipikus
töltelék-epizódnak mondanám tehát, mely csupán egyetlen ok miatt marad emlékezetes
számomra: a második fragmentum egyik képkockáját hosszú ideje ismertem már a
netről, egy ideig háttérképként is használtam anélkül, hogy tudtam volna,
honnan való – most már ezzel is tisztában vagyok!
Three
on a Match
Az
első jelenetben egy űrruhás alak menekül egy folyosón a mögötte terjeszkedő
por-füst-lángfelhő elől. Hatásos felütés, ám rögtön flashback követi:
visszaugrunk az időben, s megtudjuk, hogyan jutott ilyen sorsra az űrhajó, amin
az alak utazott. Kissé elnyújtott, és a történet fő szála szempontjából
teljességgel felesleges jelenet következik (voltaképpen egy erotikus anekdota,
nem több), aztán visszaérünk a jelenbe: a menekülő szerencsésen eléri a
mentőkapszulát – amelyben két, hozzá hasonlóan szerencsés űrkommandós ül –, és
máris kilövik magukat az űrbe. Az alak ekkor leveszi a szkafanderét, és végre
kiderül, hogy a mélynövésű (mindössze 168 centi magas) Dominic Pinon játssza,
aki
olyan darabokban bizonyított már, mint a Delicatessen,
vagy az Amélie csodálatos élete. Hm, ezek szerint ez az epizód sem lesz
rossz?
Arról,
hogy ezek után mi következik, vétek volna bármit elárulni – spoilerezés nélkül
nem is igen lehet –, legyen elég annyi, hogy a nézőt nem csalta meg a sejtése:
sorozat második legemlékezetesebb, leghatásosabb epizódjával van dolgunk. Ez persze
nem csak Pinonnak köszönhető, hanem a kissé bizarr, ám kétségkívül hatásos
lezárásnak is, amely – a már említett erotikus anekdotával együtt – egyfajta
borult, sötét humorral színezi át a történetet. Az epizód egyetlen említést
érdemlő hibája, hogy kissé széttartó, tehát nem ártott volna valamivel
összefogottabbá tenni; de ennyi talán belefér.
Master of Destiny
Az
űroperák (űroperettek) cselekményvezetését és hangulatát idéző darab: egy
űrkalandor – az oldalán elesett barátja utolsó szavai nyomán – elhatározza,
hogy kideríti, mikor hal meg. El is indul a bajtársa által megjelölt helyre,
ott találkozik élete szerelmével, csakhogy…
Az
epizód a filmrendezőként A vakond
című szürreális westernről, képregényíróként pedig A metabárók kasztja című sorozatról ismert Alejandro Jodorowksy
képregényéből készült, tehát akár jó is lehetett volna. A szerzőre jellemző
tartalmi és formai elemek (szürrealizmus és sorsszerűség) jelen is vannak az
adaptációban, de valahogy nem kapnak kellő súlyt ahhoz, hogy igazán
hathassanak. A főhős által átélt megpróbáltatások tét nélkülivé válnak, a
végzet hatalmát demonstráló végső fordulat pedig nem tartogat túlságosan nagy
meglepetést: láthattunk már ilyet, nem is egyszer.
Így az epizód leginkább két mozzanat hagyhat
nyomot a befogadóban. Az egyik egy dramaturgiai apróság: itt kapunk
magyarázatot egy, az előző epizódban említett mozzanatra. A történetek tehát
mégsem teljesen függetlenek egymástól; e megoldás következetes alkalmazásával,
s a kapcsolódási pontok számának növelésével akár átjárhatóvá is lehetett volna
tenni az epizódonként különálló világokat. Mégsem így történt, ez tehát egyedi
eset – kár, többet is ki lehetett volna hozni a dologból. A másik viszont: a
főhős szerelmét játszó Kelly Brook olyan dögös abban a testhezálló – ám a kellő
helyeken megfelelő mértékű belátást biztosító –, fekete bőrszerkóban, hogy az
bizonyára még a Barb Wire-ben domborító Pamela Andersonból is féltékenységi rohamokat
vált ki, a hímnemű nézők állai pedig hangos csattanással landolnak majd a
padlón! Gratulálunk, Kelly! Ezektől a képektől egy ideig valóban nem lesz
egyszerű szabadulni – és bízom benne, hogy valahol, valamikor azért a színészi
kvalitásaidat is megemlíti majd valaki.
Pledge
of Anya
Már
az első rész is fantasy környezetben játszódott (igaz, csak ránézésre, hiszen
az epizód során kiderült róla, hogy valójában a tudományé és a technikáé a
főszerep); a záró részben az alkotók visszakanyarodnak ehhez a közehgez,
egyfajta keretes szerkezetet adva a sorozatnak.
Egy
meg nem nevezett, közeli dimenzióban lévő világból a miénkbe érkezik egy
harcos, hogy Anya istennő, valamint mentora (egy nagyhatalmú főpap), és a
gondjaira bízott fegyver (egy bűvös erejű varázskard) segítségével véghez vigyen
egy küldetést. A tét nem csekély: ha kudarccal jár, a mi világunkban felbukkan
egy sárkány, és pusztítani kezd…
A
főpap szerepében Rutger Hauer látható, akit igazán tehetséges színésznek
tartok, és sajnálom, hogy – néhány filmtől eltekintve, melyekben leginkább
mellékszerepeket kapott – megrekedt a B-mozik világában. Felbukkanása
mindenestre nagyban növeli az epizód élvezeti értékét. A cselekmény során a
harcos végig félmeztelenül mászkál a behavazott tájban, ami által még
hangsúlyosabbá válik, mennyire védtelen és kiszolgáltatott a mi világunkban. Ez
a megoldás szintén adhatna némi hangulati töltetet az epizódnak – csakhogy a
színészek lehelete egyaránt nem párállik a fagyos levegőben, mintha műhavas
környezetben, vagy stúdióban rögzítették volna a téli jeleneteket. Ez viszont
épp a hitelesség ellen ható tényező, tehát a készítőknek nem ártott volna alaposabban
átgondolni a dolgot.
A
végére tartogatott, sokkolónak szánt információt sajnos kitaláltam, mielőtt
elhangozhatott volna (nem is volt túlságosan bonyolult), de aki nem jön rá,
annak csakugyan hatásos lehet a lezárás. Így vagy úgy, szerintem ez a széria
harmadik legemlékezetesebb része!
Összegezve:
a Heavy Metal (Metal Hurlant Chronicles) hullámzó, egyenetlen színvonalú
sorozat, de aki kedveli az össze nem függő, kissé borult atmoszférával
kiegészülő SF/fantasy történeteket, biztosan talál kedvére valót az epizódok
között!
Szégyen ide, szégyen oda, nem értesültem volna a sorozat létezéséről, ha nem olvasok róla itt... Most akkor belenézek. Nagyon színvonalas összefoglalás!
VálaszTörlésGondolom, főleg a Kelly Brookra vonatkozó megjegyzések tetszettek... :)
TörlésMajd ha te is elcsíped valahol, jelezd, hogy tetszett!
Nem, nem elsősorban a hölgy fogott meg :) A történet, az ötlet érdekes. És a leírása tetszik.
VálaszTörlés