Elterjedt
vélekedés, hogy manapság a western, ha nem is halott, de tetszhalott - holott a Farkasokkal táncoló (1990) sikere óta minden évben készült legalább egy film a műfajban. Tavaly
Tarantino engedte szabadjára Djangot, 2011-ben pedig Gore Verbinski rukkolt elő
a Rango-val. Az animált kaland
egyaránt kivívta a nézők és a kritikusok elismerését – arról nem is beszélve,
hogy csaknem százmillió dolláros bevételt termelt. Így Verbinski lehetőséget
kapott, hogy leforgasson egy nagyköltségvetésű, élőszereplős westernt is. Ez
lett A magányos lovas – úgy, ahogy
eddig még nem láttuk.
Egy
piros léggömb száll az égbe, majd nyit a kamera, és kiderül: egy vurstliban
járunk. Egy magányos lovas jelmezt viselő kissrác belép a vadnyugati
panoptikumba, nézegetni kezdi a kiállított bábukat, és hökkenten állapítja meg,
hogy az amerikai bennszülött valójában nem is viaszból készült: az eleven
Tonto, a magányos lovas egykori hűséges társa áll előtte – jócskán megöregedve,
de töretlen mesélőkedvvel. Így a jobb napokat is látott harcos emlékei alapján
ismerhetjük meg annak történetét, hogy John Reid, a jólfésült, idealista
békebíró hogyan alakult át végül belevaló, rettenthetetlen igazságosztóvá, akinek
később valamennyi gonosztevő megismerhette. Nos, nem egyik pillanatról a
másikra…
A
tulajdonképpeni cselekmény kezdetén egy vasútfülkében ülünk. Ebben utazik haza
John a bátyjához, aki békebíróként szolgálja a törvényt. Egy rabszállító
kocsiban két fogoly is vele tart: egy fehér (Butch Cavendish, a torz arcú
bűnöző), és egy indián (maga Tonto). Ahogy az sejthető volt, Cavendisht
kiszabadítják az emberei, és John azon melegében kilovagol a bátyja oldalán,
hogy kézre kerítse. Cavendish bandája azonban csúnyán tőrbe csalja őket. Kis
híján John is odavész, ám amikor kinyitja a szemét, Tonto néz vissza rá…
Mire
összeáll a furcsa páros, nagyjából tisztába jöhetünk vele, hogy ez A magányos lovas miben különbözik az
összes többitől: egyik tényező a szokatlan – olykor borult, olykor pihent agyú,
olykor nehezen követhető – humor, a másik a Disney-filmekre általában nem
jellemző, komor tónus. A későbbiek során persze fokozatosan előbukkannak a westernre általában jellemző,
„hagyományos” elemek is (címszavakban: vasút, ezüst, indiánok), de
kezdeti benyomásaink nem voltak tévesek. A film poénjaihoz képest a Monthy
Python csoport viccei világosan érthető, közönségbarát tréfák; ami pedig a
súlyosabb témát illeti:
Olyasmi, hogy becsület, tisztesség, egyértelmű kiállás –
a két főszereplőt leszámítva – nemigen létezik a főbb férfi alakok számára; manipulációból, megalkuvásból, köpönyegforgatásból, árulásból azonban annál több akad a cselekmény során (melyet
leginkább a hatalom utáni hajsza, a pénzszerzés és a bosszúvágy hajt előre). Cavendishnek
nem csak az arca, hanem a lelke is torz, és jó eséllyel pályázhatna a
leghideglelősebb western karakter posztjára (SPOILER!! bár aki nagyra tartja
Hannibal Lectert, aligha fog megütközni, vagy meglepődni a viselkedésén SPOILER
VÉGE!!). A fehér ember és az indiánok viszonyáról szólva Verbinski nem habozik
közölni, hogy szerinte az előbbi milyen mocskos és méltatlan módon bánt (el) az
utóbbiakkal. Tonto (Johhny Depp a szerep megformálása során ismét kiélhette a
különc/kívülálló/kitaszított karakterek iránt érzett vonzalmát, és annak
rendje és módja szerint ellopta a show-t a kissé szépfiús Armie Hammertől) egy
életre szóló traumát kénytelen magában hordozni, így elhisszük neki, hogy nem
véletlenül olyan furcsa, amilyen. Ráadásul a végére cirkuszi látványossággá
alázza magát – és még így is csak egyetlen kölyök érdeklődését sikerül
felkelteni! (A film elején elröppenő léggömb csak nem az elszállt illúziókat, s a letűnt dicsőséget
jelképezi?)
Hogy
mindez tetszik-e valakinek, vagy sem, nyilván ízlés kérdése is, de az
egyértelműen pozitív tényezők listája így sem éppen rövid: a tájfelvételek szemet
gyönyörködtetőek; Verbinski egy-egy mozzanat erejéig kikacsint a westernklasszikusokra;
a végső leszámolás olyan nagyszabású és lendületes, hogy a Rango kanyonbéli üldözése (annak a
filmnek a csúcspontja!) gyenge ízelítő hozzá képest; míg a zenét jegyző
Hans Zimmer ezúttal sem tudott hibázni. Negatívumként azt lehetne felhozni, hogy
a történet igencsak nehezen indul be (legalább fél óra kell hozzá, vagy annál is több), néhány flashback kissé szájbarágósra sikeredett, és a humorra
csakugyan rá kell hangolódni; de nagyjából ennyi. Aki
vevő erre a sajátságos összeállításra, élvezni fogja A magányos lovast, míg aki nem, az nem fog tudni mit kezdeni vele.
Hogy ez meglátszik-e majd a bevételi mutatókon, vagy sem, egyelőre kérdés, de
tartok tőle, hogy a film nem fog zavartalanul szárnyalni (de persze még így is
magasabbra jut majd, mint a Tonto fején trónoló madár).
Verbinski – aki eddig
valamennyi általa választott zsánerben korrekt, élvezhető, sikeres darabot
hozott össze – mindenesetre egészen addig merészkedett az egyedi, cseppet sem
szokványos megoldások filmbe csempészésével, ameddig egy A kategóriás,
kasszasikernek szánt opusz esetében elmehetett. Akárhogy is nézzük, ez azért
fegyvertény – egyben annak igazolása, hogy lehet a hagyományostól eltérő módon
westernt készíteni! (A film egyik leggyilkosabb poénjára, a – SPOILER!! vérnyulakra – utalva akár úgy is
fogalmazhatnánk: friss vért pumpálni a
zsánerbe… – bár azok a dögök inkább rémálmaimban se jöjjenek elő! SPOILER
VÉGE!!)
Magyar cím: A magányos lovas
Eredeti cím: The Lone Ranger
Gyártási év: 2013
Játékidő: 149 perc
Rendezte: Gore Verbinski
VISSZATEKINTŐ
Westernek
A magányos lovastól a Farkasokkal táncolóig
2013:
A magányos lovas
2012:
Django elszabadul
2011:
Cowboyok és űrlények; Rango
2010:
A félszemű;
2009:
Shadows of the Past; Stingray Sam
2008:
Appaloosa – A törvényen kívüli város
2007:
Börtönvonat Yumába; Jesse James meggyilkolása; Sukiyaki Western Django
2006:
Las Bandidas; Seraphim Falls – A múlt szökevénye
2005:
Zorro legendája; Az ajánlat
2004:
Alamo – A 13 napos ostrom; Blueberry – A fejvadász
2003:
Az eltűntek; Ned Kelly; Open Range – Fegyvertársak
2002:
Szilaj, a vad völgy paripája
2001:
Texas Rangers – Az igazi texasi kopók
2000:
Aranybánya; Új csapás
1999:
Szürke Bagoly; Wild Wild West – Vadiúj Vadnyugat
1998:
Zorro álarca
1997:
A mesterlövész
1996:
Cheyenne
1995:
Gyorsabb a halálnál; Halott ember; Vad Bill
1994:
Bunyó karácsonyig; Maverick – Halálos póker; Rosszlányok; Wyatt Earp
1993:
Geronimo – Az amerikai legenda; Posse – Jesse Lee bosszúja; Tombstone – Halott
város
1992:
Nincs bocsánat
1991:
Fekete köpeny; Lucky Luke
1990:
Farkasokkal táncoló; A Vadnyugat fiai II., Vissza a jövőbe III.
"A film poénjaihoz képest a Monthy Python csoport viccei világosan érthető, közönségbarát tréfák" :D Ez jó. És ismét Hanz Zimmer... sokat dolgozik ez a fickó mostanában.
VálaszTörlésÉs hozzá nem is rosszul! :)
VálaszTörlés